dinsdag 22 januari 2008

where the Sun was meet the Moon deel 3


Vervolg where the Sun was meet the Moon deel 3


We rijden richting de bergen van het oosten van Zuid Afrika een werkelijk schitterend gebied wat er nogal verlaten uitziet, uren te rijden zonder een mens te zien is toch wel erg mooi en rustgevend.

Opeens denken we dat de weg ophoud en rijden we een soort pad in waar we oog in oog staan met drie donkere mannen die een geweer in de hand bleken te hebben, we besloten echter geen enkel risico te nemen en voor dat de mannen onze kant op konden lopen waren we al weer terug op de hoofdweg.

Een diepe zucht van opluchting laat ons beseffen dat dit toch wel erg link was wat we deden om zo maar een pad in te duiken denkend dat het een weg was maar Menno gaf toe zich vergist te hebben dus wilden het hier maar bij laten.

Na diverse uren gereden te hebben rijden we steeds hoger de bergen in en bereiken de hoogvlaktes van Zuid Afrika, een gebied wat wereldwijd bekend staat als de three mondavels en zetten onze auto aan de kant vanwege het schitterende uitzicht.

Na een paar minuten van onze rust genoten te hebben, werd deze al snel verstoord door apen die niet bepaald lief waren voor toeristen en waren daar van te voren voor gewaarschuwd dus stapten toch maar weer snel de auto in om de weg te vervolgen.

Onderweg bleek maar weer hoe gevaarlijk het kon zijn als je op deze wegen met grote snelheid zou rijden want grote potholes in de weg maakten het soms zeer gevaarlijk en moest erg veel manouvres uithalen om soms om de enorme grote gaten te rijden die door regenval in het wegdek waren gesleten in dit gebied.

Ondertussen steeds filmend reden we hoger en hoger de bergen in tot opeens om een bocht we compleet de mist in reden en nog geen tien meter zicht hadden.

We kwamen eindelijk weer in een bewoond dorp terecht Sabie genaamd en lag in een schtitterend gebied wat door bush getipeerd werd en erg jungle achtig overkwam. Na zes a zeven uur rijden is dit toch wel even erg rustgevend.

We vonden een Protea hotel wat aan een riviertje bleek te liggen wat zachtjes tussen de bergen door stroomde en parkeerden onze auto.
Terwijl we even naast de auto uitpuften en de reisgenoten direct weer eerst moesten roken besloten we richting receptie te lopen want een hotel in Zuid Afrika is anders van opzet dan wij in Nederland denken het bestaat meestal uit een hoofdgebouw met daarom heen de kleine huisjes waarin kamertjes zijn gemaakt.

Een aardige gekleurde afrikaanse man spreekt ons aan en Menno zegt hem dat we een two double bed willen bestellen waarop de man ons achteraf gezien al erg vreemd aankeek en stond te lachen maar ja we liepen met onze koffers naar de kamer toe en maakten de deur open.

Tot onze grote verbazing begon ik te schateren van het lachen en begreep waarom de man zo vreemd stond te kijken, het bleek een twee persoons boxspring te zijn en inderdaad op zijn afrikaans gezegd een two double bed inderdaad de man had niets verkeerds gedaan en deed precies wat hij gevraagd werd en vond het blijkbaar onbeschoft te vragen of we niet nog een bed wilden hebben.

Terwijl ik en Hennie met Gemma de kamer inliep besloot Menno verhaal te gaan halen en bleek behoorlijk pissig te zijn op de man die ons ingecheckt had maar ik begon te lachen en zei tegen de dames ach ik slaap wel op de onderkant van de boxspring want het scheelt toch ook weer geld toch… waarop Gemma en Hennie mijjn mening deelden.

Menno was ondertussen verhaal halen bij de man aan de receptie en kwam terug dat we het hotel weer uit moesten waarop ik hem vroeg wat er dan gebeurd was maar hij niet wilde zeggen hoe of wat.

We konden die nacht na gepraat te hebben met de receptionist blijven slapen omdat het toch al betaald was maar moesten de volgende morgen het hotel verlaten omdat Menno blijkbaar erg tegen hem uit was gevallen omtrent het two double Bed.
Echter besloten we die avond maar niet te eten in het hotel wat verder naar mijn inzien uitermate aardig personeel had maar ja er zal wel wat gebeurd zijn wat niet door de beugel kon dacht ik toen en mochten blij zijn dat we niet op straat moesten slapen met twee aardig gezette dames die zeer geliefd waren in Zuid Afrika want waar wij van slank houden houden zij van dik en gezette dames.

Na weer woorden met Menno gehad te hebben besloot ik een eindje te gaan lopen en wilde wel eens weten wat die rook was en al die kleine huisjes ver op de heuvel en besloot in mijn uppie die kant op te lopen, echter daar aankomend zat een oude menneer op leeftijd op een bankje en zei hem gedag waarop hij zei dat ik beter niet verder kon lopen maar terug kon gaan naar mijn hotel maar ik was vastberaden en ging met de man in gesprek naast hem op het kleine bankje zittend en vroeg hem of hij nou nooit wilde dat hij erg veel geld zou hebben waarop we samen op een villa uitkeken waar mensen hevig druk waren de tuin te doen en auto, s te wassen etc.

De man in kwestie zei me no way dit is erg simpel zegt hij tegen me waarop ik hem lachend aankeek en me zei dat hij zich nergens druk over hoefde te maken want de Zon kwam free en de maan ook zei hij me en “showde” me zijn “enorme woonkamer” waarop ik om me heen keek en alleen maar krotjes zag en schitterende natuur en hem niet snapte maar toen de man me er op wees dat vrijheid de mooiste huiskamer bleek te zijn en wij als mens een plek wilden hebben om ons te vestigen en wilden settelen om zo pure luxe uit de natuur na te bootsen en de zorgen vanzelf op onze hals te halen.

Echter na aan half uurtje heerlijk gepraat te hebben met deze zeer wijze man besloot ik echter terug te lopen naar het hotel en besloot daar maar niets te zeggen dat ik eigenlijk een getto in was gelopen, echter deze man zal me mijn leven lang heugen door de woorden die hij zei tegen me licht werd betaald door de Zon, water werd gegeven door Moeder natuur en Vuur kon door mensen handen gecreƫerd worden, ik was erg onder de indruk van deze man maar besefte weer dat mensen vaak maar een keer in je leven komen om wat te mogen zeggen tegen je.

Ik had erg veel geleerd door deze man die enkel wat golfplaten had en dit als zijn paradijsje zag maar eigenlijk later pas besefte dat de huiskamer die hij bedoelde de immense natuur was die om hem heen was het licht de Zon was en regen door moeder natuur zelf werd gegeven en wat hij zei door positief aan water te denken dit ook vaak afgeroepen kon worden ik wist niet op dit moment wat ik met deze woorden moest maar ja ik liep terug naar het hotel en hield mijn mond dicht maar Menno vroeg me of ik wel helemaal wijs was om zo ver te lopen alleen omdat dit blijkbaar niet echt veilig was in dit gebied.

Ik ben het zeker niet met deze mening eens omdat je dit denk ik zelf uitstraalt en de mensen daarop reageren.


Die avond gingen we in Sabie op verkenning en kwamen we bij een pinautomaat terecht dit was toch wel erg gek om midden in de bush een pin automaat tegen te komen maar ja toch wel leuk en makkelijk.

Na gepind te hebben besloten we op verkenning te gaan naar wederom een restaurantje omdat in Zuid Afrika uit eten goedkoper is dan zelf eten kopen ( personeel word namelijk vrijwel niet uitbetaal maar leeft van de fooien.)
We komen terecht in een treinwagon die geparkeerd staat in een restaurant en dit lijkt ons wel erg leuk.

We worden bediend door een uitermate aardige donker gekleurde jongeman die Wel een oogje op Gemma had toen ik zei tegen hem dat ze nog vrij was en wel met hem wilde trouwen dit was maar dolletje maar Gemma bleek op dat moment de volle aandacht te krijgen van deze jongeman wat we wel leuk vonden om te zien omdat de jongen een complete middentand misten en als hij lachte je dat ook duidelijk zag.

Echter werd er tijdens het eten weer een rookpauze ingelast en moesten mijn reisgenoten weer roken omdat ik echter niet buiten wilde zitten in verband met het sterk afkoelen 's avonds in Zuid Afrika en ik het toch echt te koud vond om buiten aan tafel te zitten maar liever lekker binnen wilde vertoeven.

Na een klein kwartier weer alleen gezeten te hebben kwamen ze eindelijk terug en werd het eten opgediend waarop we heerlijk konden genieten van de plaatselijke kost een enorme lap wild, gecombineerd met potje kos. De bekende traditie die overal bekend stond.

Na het heerlijke toetje gingen we terug naar onze hotelkamer. Toen ik in het hotel kwam vroeg ik toch aan Menno of hij wel zeker wist of het hotel vol zat en antwoorde ja maar zag geen enkele auto en geen gasten verder dus had mijn vragen hierbij en dacht ; hij zou wel een te grote monde gegeven hebben waarop de bediende dacht dan krijg je ook geen andere kamer erbij en zoek het maar uit.

Na de volgende morgen heerlijk ontbeten te hebben en geslapen te hebben op de onderkant van de boxsprings zei ik tegen menno dat het toch raadzaam was om te informeren naar een ander hotel om zeker te zijn dat we de nacht konden doorbrengen in een hotel omdat het niet verantwoord is de dames in de buitenlucht in dit gebied te laten slapen of in de auto.

Ik en Menno vragen de man achter de receptie of hij soms wil bellen naar een ander hotel of die nog kamer vrij had maar weigerde nog iets voor Menno te doen, waarop ik menno vroeg weg te gaan en naar buiten te gaan een sigaret te roken om mij het nogmaals te laten proberen.

De man gaf me erg weinig kans omdat het vakantie periode was en vrijwel alle hotels en guesth-houses vol bleken te zitten.

De man zei tegen me dat dit geen zin had. Ik wist dat op een andere manier deze mensen toch kon overhalen wat te doen maar wat eigenlijk tegen mijn principes bleek en besloot hem 20 rand te geven waarop hij direct veranderde en me met sir aan begon te spreken blijkbaar waren er deuren geopend voor hem ;-)
Hennie en ik stonden bij de receptie toen de man na tien minuten bellen een hotel had gevonden in Nelspruit wat nog plaats had voor vier gasten maar we dan direct die kant op moesten komen en moesten vragen naar Robert.

We bedankten de man enorm voor zijn gastvrijheid en bood hem mijn excuses aan voor als er dingen waren gebeurd waar ik niet van af wist. Ik was allang blij. Goed zei de man en we gingen onderweg naar Nelspruit ene stad ruim 1,5 rijden eigenlijk compleet uit de richting waar we heen wilden ( Durban).

Na een schitterende toch door wederom mooi bergachtig gebied reden we Nelspruit in maar bleken verkeerd gereden te zijn en aangezien het een vrij groot stadje was en we na een paar keer vragen we wel op de goede weg kwamen zagen we een hotel liggen verscholen achter bush en na ons gemeld te hebben bij een bewaker die ons door een groot hek liet konden we onze auto stallen.

Ook hier werd weer een rookpauze ingelast waarop ik besloot in te gaan checken met Gemma en liepen naar binnen.

Daar werden we welkom geheten door een erg leuke donkere jongen genaamd Robert Gemma keek mij aan en zei wow dit is een lekker ding maar moest mijn verstand op nul zetten want inderdaad ik had zes jaar relatie dus tja dit kon niet he ;-)
Nadat ook Menno en Hennie inmiddels bij ons waren komen staan en we een erg leuk gesprek hadden met Robert en ondertussen ook Jackie de bedrijfsleidster bleek later besloten we even uit te gaan puffen op onze hotel kamer.

Menno wilde in bad en ik besloot de vreselijk mooie tropische tuin te gaan ontdekken en te gaan bekijken maar vond het best wel beetje eng omdat dit de ware bush bush was en waarschuwingsborden stonden voor zowel hippos als slangen dus besefte erg goed dat ik op mijn tellen moest passen.

Nadat ik bij het zwembad aan was gekomen en eigenlijk op een stoel wilde gaan zitten kwam ik de vreselijk aardige jongen tegen die ons ingecheckt had en Robert bleek te heten.

Na enige tijd met hem gepraat te hebben over alles en nog wat en vooral over leven en doel wat mensen vaak kwijt zijn besloot ik terug naar de kamer te lopen en Robert zei me dat hij weer aan het werk moest want hij mocht eventjes naar zijn kamer toe om spullen te pakken maar in tijd van de baas was dit niet verantwoord en ik liep weer terug naar de kamer.

Nadat ik in bad was geweest en Menno had gezegd van mijn ontmoeting met Robert zette hij een erg jaloerse blik op maar zei hem erg duidelijk dat ik niets gedaan had maar hij deze jongen wel zag zitten en werd toen kwaad.
Ik moet toegeven dat mijn relatie met Menno dusdanig was dat we dit vroeger wel deden en vrij waren in seks maar wel erg duidelijke afspraken te hebben gemaakt. Ik vond het erg wat je noemt mijn levenstyl was die me eigenlijk naar ik later mag zeggen aangeleerd was.

Ik wist echter een ding zeker dit wilde ik niet meer en vooral niet met een jongen als Robert dacht ik later.

We begaven ons richting het hoofdgebouw en terwijl we aan het eten waren viel me op dat Robert ons steeds probeerde te vermijden en vond dat maar gek als ik naar links liep naar het buffet dan liep hij met grote boog eromheen maar dacht ach dit zal wel loslopen.

Na het eten besloten we in de lounge nog wat te drinken waarna Jackie en Robert ons weer aanspraken en ons wat te drinken wilden aanbieden, en dit ook uiteraard aan wilden nemen.

Wat me eigenlijk wel opviel was dat Robert eigenlijk niet zoveel ervaring had in de hotelbusiness want wist niet hoe hij een cocktail moest maken en besloten hem dat te leren want volgens ons zou dit de volgende dag de groep Italianen wel te pas komen want die lusten er wel een paar.

Na uren gepraat te hebben over ons leven en werk kwam Jackie op het leuke idee om 's avonds om elf uur nog even te zwemmen maar had het behoorlijk koud maar sprong toch in het water en moet eerlijk zeggen dat de ogen van Robert boekdelen spraken maar niet wist dat hij Homo was of wat dan ook.

Ook Robert liet niets merken van zijn gevoelens ( bleek later) voor mij.
Echter na een tijd gezwommen te hebben en erg moe te zijn vroeg Menno hem of hij nog mee wilde naar onze kamer waarop ik erg duidelijk nee schudde maar Robert ging hier toch op in.

Op onze kamer aangekomen kon ik aan Menno zien dat hij maar op een ding uit was maar ik vroeg aan Robert waar hij de hoofdpijn dan had want hij had dit erg duidelijk aangegeven en bood hem aan zijn nek te masseren en maakte gelijk van de situatie misbruik en zei hem daarna maar lekker zijn bed in te duiken waarop Menno me vreselijk kwaad aankeek.

Toen Robert van onze kamer verdwenen was moest ik het ontgelden maar deed me niets want ik voelde gewoon dat Robert iets speciaals had maar kon dat niemand uitleggen.
Na een erg nare nacht te hebben gehad werd ons bij het ontbijt gevraagd of eigenlijk gesmeekt door Jackie en Robert of we toch nog een dagje wilden blijven. Maar hun wel een kamer konden regelen 5 kilometer verderop en het eten dan van het hotel zouden krijgen.

Dit was echter wel een erg leuk aanbod en toen ik hen vroeg waarom dit was konden ze me niet zeggen hoe of wat maar wilde gewoon meer tijd met ons doormaken volgens Robert.

We besloten op dit aanbod in te gaan en na onze koffers in de auto gepakt te hebben beloofden we 's avonds terug te komen.

Hoe dit verder afloopt laat ik weten in het volgende schrijven.

Geen opmerkingen: